Meer informatie hierover vind je in deze actua.
Wat is er nieuw?
Vanaf 1 juli 2024 worden strafrechtelijke en administratieve sancties opgelegd bij inbreuken op het stelsel van de glijdende uurroosters, in het bijzonder indien je niet beschikt over een systeem voor registratie van de arbeidstijd conform de wettelijke criteria.
Als je glijdende uurroosters wil invoeren in je onderneming, dan is een systeem voor registratie van de arbeidstijd verplicht. Deze registratie kan elektronisch of op papier gebeuren.
Het systeem voor registratie van de arbeidstijd moet ook voldoen aan bepaalde wettelijke criteria.
Wat zijn de criteria voor registratie?
Voor elk van je werknemers moet het systeem voor monitoring van de arbeidstijd het volgende registreren:
- De identiteit van de werknemer
- De dagelijkse duur van de arbeidsprestaties
- Het begin en het einde van de arbeidsprestaties en van de pauzes indien de werknemer deeltijds werkt
Daarnaast moet het systeem de gegevens die werden geregistreerd gedurende de lopende referentieperiode vijf jaar bijhouden.
De geregistreerde gegevens moeten worden bewaard zodat alle werknemers die je in dienst hebt met een glijdend uurrooster ze kunnen raadplegen, net als de arbeidsinspectie bij een eventuele controle.
Je werknemers moeten de geregistreerde en bewaarde gegevens ook kunnen controleren, zodat ze exact weten hoeveel uren meer of minder ze hebben gepresteerd vergeleken met de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur.
Wat zijn de sancties?
Als je glijdende uurroosters toepast maar niet beschikt over een systeem voor registratie van de arbeidstijd of indien de registratie niet beantwoordt aan de wettelijke criteria, dan ben je in overtreding en kan je bestraft worden met een sanctie van niveau 2, namelijk:
- Een administratieve boete van 200 tot 2000 euro
- Een strafrechtelijke boete van 400 tot 4000 euro
Het bedrag van deze boetes moet worden vermenigvuldigd met het aantal werknemers waarop de overtreding betrekking heeft.
Ter herinnering: Wat zijn glijdende uurroosters en hoe kan je ze invoeren?
In een stelsel van glijdende werkuren kan de werknemer zelf zijn werkuren bepalen. Hij kiest vrij het begin en het einde van zijn arbeidsprestaties en van zijn pauzes, en houdt zich hierbij aan de regels die zijn vastgelegd in het arbeidsreglement.
Het systeem van glijdende uurroosters kan worden ingevoerd door het arbeidsreglement of door een collectieve arbeidsovereenkomst die wordt gesloten binnen de onderneming.
Indien de glijdende uurroosters vastgelegd zijn door het arbeidsreglement, is er een minimumaantal regels dat moet worden nageleefd.
Wat moet worden vermeld in het arbeidsreglement?
Het arbeidsreglement moet verplicht het volgende vermelden:
- De stamtijden en de glijtijden
De stamtijden zijn de periodes waarbinnen de werknemer verplicht aanwezig moet zijn in de onderneming. De glijtijden zijn de periodes waarbinnen de werknemer zelf zijn aankomst en zijn vertrek kan bepalen.
- Een arbeidsprestatie heeft een duur van minimum drie uren en maximum negen uren per dag en 45 uren per week.
- De gemiddelde wekelijkse duur die moet worden gerespecteerd binnen de referentieperiode, die drie kalendermaanden bedraagt, behalve indien een andere duur (van maximum 1 jaar) is vastgelegd in de collectieve arbeidsovereenkomst of in het arbeidsreglement
- Het aantal uren dat meer of minder wordt gepresteerd vergeleken met de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur, en dat mag worden overgedragen naar de volgende referentieperiode. Dit aantal is beperkt tot twaalf uren, maar kan worden verhoogd door een sector- of ondernemings-cao.
- De voorwaarden voor registratie van de arbeidstijd, het bewaren en raadplegen van de gegevens
Voor de vermeldingen die moeten worden opgenomen in het arbeidsreglement, zie Lex4You.
Ons advies
Om boetes te voorkomen, moet je ervoor zorgen dat alle verplichte vermeldingen over glijdende uurroosters in je arbeidsreglement staan. Als deze vermeldingen ontbreken, dan kan dit bestraft worden met een administratieve boete van niveau 1, die 80 tot 800 euro kan bedragen per werknemer die in dienst is met een glijdend uurrooster. Neem contact op met je Legal Advisor via myHR@securex.be.
Inwerkingtreding
Deze bepaling is van toepassing vanaf 1 juli 2024.
Wat doet Securex voor jou?
Voldoet jouw arbeidsreglement niet aan de regels voor glijdende uurroosters? Neem dan meteen contact op met je Legal Advisor via myHR@securex.be.
Wil je strafrechtelijke en administratieve sancties vermijden en controleren of je voldoet aan de sociale wetgeving? Vraag dan een audit van Securex. Maak zo snel mogelijk een afspraak via consultinglegal@securex.be.
Bronnen